روند جنگل‌زدایی در برزیل و تخریب بزرگ‌ترین پوشش استوایی دنیا در آمازون در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ به ۸۹۳۴ کیلومتر مربع رسید که تقریبا اندازه مساحت کشور پورتوریکو است.

تخريب جنگل‌هاي آمازون در برزيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، تخریب جنگل در منطقه آمازون برزیل در ماه نوامبر به بالاترین حد در تاریخ رسید و ۵۶۳ کیلومتر مربع جنگل استوایی در ۳۰ روز نابود شد و از بین رفت. این عدد دو برابر میزان جنگل‌زدایی در مدت مشابه سال گذشته است و به این ترتیب، در ماه‌های ژانویه تا نوامبر امسال تخریب جنگل به عدد استثنایی و بی‌سابقه ۸۹۳۴ کیلومتر مربع رسید که ۸۳ درصد بیش از ۱۱ ماه سال ۲۰۱۸ است.

از آنجا که روند تخریب جنگل در ماه‌های پرباران نوامبر و دسامبر نزولی می‌شود و کاهش می‌یابد، آنچه ماه گذشته در آمازون رخ داد بی‌سابقه بود. پژوهشگران و کارشناسان محیط زیست سیاست‌های ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل را عامل اصلی شدت گرفتن روند تخریب جنگل‌ها می‌دانند؛ کسی که مزرعه‌داران و چوب‌برها را تشویق کرده است در توسعه آمازون بکوشند.

از سوی دیگر، منتقدان می‌گویند دولت برزیل به عمد در تضعیف موسسه زیست‌محیطی ایباما کوشیده است. بولسونارو و ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل می‌گویند دولت‌های پیشین نقش اصلی را در افزایش تخریب جنگل داشته‌اند و سیاست کاهش بودجه موسسه‌هایی چون ایباما پیش از قدرت گرفتن دولت فعلی در اول ژانویه ۲۰۱۹ دنبال شده است.

آمار رسمی جنگل‌زدایی در آمازون از سوی نهادی به نام پرودس منتشر می‌شود. بر اساس آمار رسمی، تخریب جنگل در برزیل به بالاترین میزان در یک دهه اخیر رسیده و با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ عدد نگران‌کننده ۹۷۶۲ کیلومتر را ثبت کرده است.

کد خبر 470145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha